Малка книжка с висока стойност

Популярни статии

Амелия Личева

бр. 32/2021

Напоследък в съвременната световна литература се забелязва тенденцията за едно интересно преливане между жанровете на романа и разказа. Преди месеци у нас се появи романът на Елизабет Страут „Олив Китридж“, който спокойно може да се чете и като цикъл разкази, в които периодично се появяват едни и същи персонажи. Подобна тенденция се забелязва и в сборника с разкази на италианската писателка Елвира Семинара, публикуван съвсем наскоро на българския пазар с марката на „Колибри“. При Семинара няма прехождащи персонажи, но пък мястото – фризьорският салон, както и темата за косата, са лайтмотивни във всички текстове. Така с малко повече фантазия тези разкази също могат да бъдат прочетени като кратък сценичен роман, вгледан в днешното и в човешките състояния, които то провокира.

Косата е мотив, който занимава митологията и литературата още от древни времена. Достатъчно е да припомним една от емблематичните й прояви – силата на Самсон се крие в косата, но тя е и неговата ахилесова пета. С прическите са свързани и различните знакови предрешвания на жените в мъже, косата е път към любовта, тя е един от най-ясните атрибути и на красотата, и на грозотата. Всичко това е видимо и в разказите на Елвира Семинара. През косата може да се достига до най-съкровените мисли („Момичето от мивката“), тя може да озадачи мъжа и да му покаже непреодолимите различия („Нордкап“), и пак там отрязването й може да е знак за капитулация, за пожелано зачертаване на различията и отдаване. Разбира се, подстригването е и път към промяна, към отхвърляне на табутата, признаване на собствената другост, акт на търсенето на собствената идентичност (в повечето от разказите). Защото – и това е една от постоянните теми при Семинара – метаморфозата е трудно нещо и повечето хора не се справят с нея, но затова пък могат да имат своите малки победи. Променяш косата си – това е нещо много дребно, но то също изисква воля, решителност, и затова белязва поне една крачка към по-различния живот, било то фантазен или реален.

Самият фризьорски салон пък е място за търсене на алиби, за въобразени срещи, за изневяра и какво ли още не. Така зад привидно еднотипната тематика се разкриват различни съдби, неочаквани истории, влизат темите за миграцията, живеенето като чужденец („Осем обувки и един билет“), съдбата на трансджендърите (в един от най-силните разкази – „Чао, Нини“), наркозависимите („Без точка“),  нещастно влюбените („Почивен ден сряда“, „Луни“), психически лабилните („Сандра“). Неусетно в тази толкова тънка и наглед пестелива книжка се открива една запомняща се галерия на съвремието с всички рани и охлузвания, които то причинява, и с всички парчета от човешки съдби, които внимателният поглед може да забележи и реконструира.

Още един лайтмотив доближава тези разкази към романовото и той е свързан с времето, сезоните и най-вече с дъжда. Не става дума за баналната асоциация с ходенето на фризьор, което като че ли провокира дъжда и разваля прическата. Не. При Семинара дъждът вали вътре в душите на персонажите и някак онагледява тъгата, която те трудно ословесяват. Или пък трасира пътя към срещата със смъртта и сякаш размива границите между тукашното и отвъдното, както е в „Чао, Нини“. Или както е в „Чистачки“, където дъждът като че ли спира времето и удължава срещата на детето с бащата, макар и да задълбочава тъгата и у двамата.

И най-сетне, тези разкази имат още една ярка отличителна особеност и тя е техният стил. Елвира Семинара е нестандартна писателка не само на ниво истории, но и на ниво език. Образите й са понякога странни, метафоричността е висока, сравненията – запомнящи се, защото тя добре знае, че силата на литературата е в употребата на думите (признава го в есето си „Ледниковата епоха на езика е днес“) и че добрата литература залага не само на „какво”, но и на онова прословуто „как”, за което все по-малко се мисли днес.  Вероятно това се усеща в българската версия на книгата и заради превода на Дария Карапеткова.

Елвира Семинара, „Разкази от фризьорския салон“, прев. от италиански Дария Карапеткова, изд. „Колибри“, С., 2021.

Подобни статии

НАПИШЕТЕ ОТГОВОР

Моля въведете вашият коментар!
Моля въведете вашето име тук

Най-нови статии

spot_img
spot_img
spot_img