Милорад Пеич

Популярни статии

бр. 8/2015

Милорад Пеич е босненско-херцеговински поет, роден през 1960 г. в Тузла. Завършва икономика в Сараево. В средата на 1992 г., при избухването на гражданската война, напуска родината си и се преселва в Швеция. В босненско-херцеговинския литературен живот влиза с книгата си „Ваза за цветето крин” (1985). Следват „Очите на ключалката” (2001), „Хиперборея” (2011), с която става първият носител на наградата „Слово Маково/Мак Диздар”. Под печат е стихосбирката му „Третият живот”.

Синът на Никта*

Снощи почистих с греблото моравата, а сутринта
нови листа покриваха вчерашната земя.
Пролетта не си спомням, лятото бързо се
изля в себе си… Все пак не ме напуска
вярата в третия живот.
Когато синът на Никта, като Дядо Мраз, почука
със своята факла на заледения прозорец,
ще събера старата си сила да се покажа
млад и много зает. Да ме остави още малко.
Ще повикам мъртвите си приятели за гаранти.
__________________________
* Никта – в гръцката митология богиня на нощта, майка на бога на смъртта Танатос. – Бел. авт.

Явора Петрова, „Зов“

Словослагател

Всички думи имам, във всичките им нюанси,
само че вече няма какво да се говори.

Ясно е, че съм в пълен мрак, единствената
светлина – очите на ключалките.
Не е сигурно от коя страна са бездните.

Имам всички ключове, пазя ги в
в каси със шифър. Само че все по-трудно
обичам: вече няма на кого да се отвори.

 

Награда

В двора на Народната библиотека
вдигат на камион контейнер пълен догоре
с ненужни книги, осъдени на смърт
чрез изгаряне в градската топлоцентрала, за да
освободят лавиците за популярни издания.  
Когато камионът тръгна, паднаха няколко
по-леки. Една тънка с корици
с цвят на загнила вишна, литна като лист на вятъра
и падна отворена пред нея на тротоара.
Девойката се наведе и видя два
стиха. „Ще я спасим, клетата”, каза
и пъхна поезията в неговата раница.
Тази влюбена двойка видях на мръкване
под каменния мост. Приготвяха се
за нощувка, бездомници. Когато се пъхнаха
в спалния чувал и се сгушиха един в друг,
тя извади книгата, а той запалката.
Изгори си палеца, докато му четеше, но
държеше пламъка, докато газта не свърши.
Не ми е известно някога някоя книга
със стихове да е получавала по-голяма награда.

Балканите

Никога и никъде не съм виждал дюли, но липи
и в Скандинавия цъфтят. Само че измити
от чая на дъжда, слабо миришат. Ароматът на
балканската липа попива през лятото, силен като парфюм,
в одеялата и пуловерите. Дюлите ръждавеят
върху гардеробите в студените спални през есента.
На Балканите и злото и доброто са над мярата и затова
никога не е досадно. В оковите на полуострова
попаднах отдавна, когато като дете всички
ме глезеха и подхвърляха, пушачи и алкохолици,
от прегръдка в прегръдка, от скут в скут.
Пищях и се дърпах на ужким, никога
с всичка сила, да не би случайно да ме изпуснат
и да не би случайно съвсем да им се изплъзна.

Кебнекайсе*

Фотографа Пар Домей срещнах на края на света.
Стоеше над разгърнати карти на завет край малката
църква Никалуокта. „Не познаваш Кебнекайсе, никой
не го познава. Истинската му снимка още не е направена.
Жалко за толкова умници, за толкова експедиции.
Има само една точка,
откъдето ъгълът е възможен и само един миг:
пукването на зората, когато студът убива и мъртвата
природа. Всичко друго е късмет.”

В началото изпитвах радост от изкачването. Гърбът ми
димеше по слънчевите склонове. Сетне нощ без огън.
Сетне плашещи пропасти. Тръпнех пред пролома между
ледените лавини, забравил за глинените съдове,
които проскърцваха в раниците. На третия ден
захвърлих товара.

„Това е мястото. Ще зарием палатката до покрива
и после ще се притаим. Всичко останало,
както в поезията,
е въпрос на време. В човешкия живот трябва да има един
бавен момент, когато светлината е почти неподвижна
преди планината да излезе от негатива си.
Осма година вече дебна тази гледка, тази тежест,
с която скалите пропадат в дълбините на космоса.”

На деветата сутрин се събудих от щракането
на обектива.
От всичко което съм чул и видял досега най-много
дължа на Пар Домей, фотографът, който ме научи
как се изчаква картина.
_______________________
* Кебнекайсе – най-високият планински връх в Швеция (2111 м). – Бел. авт.

Магьосникът на птиците

На Фикрет Либовац*

Не те нараних аз, маестро! Сам си отворил
книгата, която забравих в твоето ателие,
със стихове, които не е леко да четеш. Излязох,
за да не преча да завършиш тази чудна инсталация
с обтегнати телеграфни жици.
Върнах се привечер да те взема, за да ме
изведеш в Сараево. В кръчмата Praonica седяхме
до зори, а когато излязохме, есента падаше на своята
смъртна постеля: първият сняг.
Не, маестро, не ме натъжи ти! Сам забравих
да затворя прозореца в твоето ателие и онези прекрасни
птици сами са влезли в клетката човешка
и кацайки на тази прекрасна инсталация, на закалената
жица са се вкаменили.

________________________________
* Фикрет Либовац – босненско-херцеговински художник, професор в Художествената академия, Сараево – Бел. пр.

Аполо 17

С двадесет и седем години закъснение
снощи гледах директно предаване
от Луната. Двама вълнени марсианци
от Хюстън първо подскачаха по месечината,
а сетне караха една от ония сладки,
открити колички, каквито виждаме
по игрищата за голф. Накрая изписаха
имената си върху мъртвия пясък и се снимаха
за спомен.

Когато червената лампичка за запасите от кислород
започна да премигва, потърсиха, малко в паника,
подходящ фон за последната снимка. Всичко
на живо. И тогава камерата улови тяхната
планета, пълната Земя в гробната тишина на мрака.

И в този миг изведнъж бях достатъчно далеч
от самия себе си, така че за първи път да видя ясно
кой съм. И къде съм. И откъде съм.

Когато смъртта за първи път…

Когато смъртта за първи път почука на нашата врата,
дойде през минното поле, като празна лодка.
На лешниковото клонче, о което се отърка, още трепкаше
облаче цветен прашец, това си спомням. И че най-леко стъпват
тези, които не знаят къде отиват, лунатици
през изпепелена зона.

Тук, в по-големия свят, човек се заличава с бутоните
на клавиатурата. Смъртта се предписва с рецепта или
идва тримесечно като сметките за вода. Умирането
на тялото е само умора на материала, а душите
се архивират в кафяви папки. Даже гробищата са
изчислени: пълните и празните места са подредени безукорно
като кубчета лего, с описание на съдържанието върху плочите,
като на книгите.

Хиперборея III

Когато пристигнах в Хиперборея, моята резервна
родина, дойдох като мъж в разцвета на силите си.
Дългите дни на лятото съхнеха нанизани
на клюна на календара като тютюневи листа, и миришеха
сладко, но моите мисли все още блуждаеха далеч
из мазетата на Болница Градина, където оставих
баща си, сам в неговата последна нощ. Знам, че
цялата нощ върху града, по живите и по алеята
с кестените са падали снаряди и на разсъмване спрели,
но и до днес ме преследват шрапнелите от онази нощ:
олющените тавани на подземното скривалище, в което
никой не седи край една от смъртните постели.

Преди да дойда в моята резервна родина,
бях чувал за нея само от гръцките митове. Че е
самотен остров където никой не умира от естествена
смърт, а когато дойде часът и децата надминат
годините на родителите си, те излизат сами
и се хвърлят от скалата
за да не тежат на никого. Сега съм на петдесет и все по-често
се събуждам посивял като бреза, посипана със скреж.
След две години ще бъда по-стар от баща си, който
не е бреме за никого. Който знаеше много за Хиперборея.

Преведе от босненски ХРИСТО ПОПОВ

Предишна статия
Следваща статия

Подобни статии

НАПИШЕТЕ ОТГОВОР

Моля въведете вашият коментар!
Моля въведете вашето име тук

Времето е превишено. Моля попълнете кода отново.

Най-нови статии

spot_img
spot_img