Продажбите на художествена литература през 2020 г. скочиха с повече от 100 милиона паунда за британските издатели, тъй като заключените вкъщи читатели потърсиха спасение в книгите, а продажбите на аудиокниги също се увеличиха с повече от една трета.
Нови данни от Асоциацията на издателите показват, че продажбите на издателства за художествена литература в Обединеното кралство са се увеличили с 16%: от 571 млн. паунда на 688 млн. паунда през 2020 г., като ключови заглавия за покачването са посочени романите „Хамнет“ на Маги О’Фарел (носител на Наградата на жените), „Шуги Бейн“ на Дъглас Стюарт (носител на наградата „Букър“), криминалният роман на Ричард Осман „Клубът за убийствата в четвъртък“ и „Момиче, жена, друг“ на Бернардин Еваристо. Най-продаваното заглавие за миналата година е било философската книга с илюстрации на Чарли Макеси „Момчето, къртицата, лисицата и конят“.
Бумът настъпи, когато продажбите на печатни издания за британските издатели спаднаха с 6%, до 3,4 милиарда британски лири през 2020 г. Период, когато книжарниците във Великобритания затвориха вратите си за месеци. Общите дигитални продажби скочиха с 12% до 3 милиарда паунда. Разликата от 0,4 милиарда британски лири – печатът, представляващ 53% от продажбите, а дигиталният печат с 47% – е най-малката досега.
От Асоциацията на издателите заявиха, че резултатите демонстрират как „нацията се е обърнала към книгите за комфорт, бягство от реалността и релаксация“ през 2020 г.
и че „четенето триумфира, когато възрастните и децата четат повече по време на затваряне, отколкото преди“.
„Това е доста забележително“, споделя главният изпълнителен директор на Асоциацията на издателите Стивън Лотинга. „Радваме се, но и сме малко изненадани, че индустрията е успяла да се справи толкова добре. По време на затварянето хората разполагаха с повече време и търсеха бягство. Налице е преоткриване на любовта към четенето.“
Асоциацията обаче признава в доклада си, че въпреки успеха на издателите, те са били „напълно наясно с трудностите, пред които са изправени авторите“ при липсата на посещения в училища, маркетингови обиколки и литературни фестивали по време на пандемията. „Да правим всичко възможно авторите да продължат да защитават поминъка си ще остане във фокуса на индустрията, докато вървим напред“, каза търговският орган.
По въпроса за заплащането на авторите Лотинга казва следното: „Голяма част от тези продажби щяха да отидат за авторите директно чрез техните кралски ставки – така че успяхме да получим повече пари за авторите от всякога, за което нашата индустрия работи. След всичко казано дотук очевидно има някои автори, които не са имали добра година и наистина са се борили, и ние изобщо не бива да пренебрегваме това. Някои автори разчитат на втора работа, за да допълнят доходите си и не са успели да направят това. Също така има голям провал в някои от допълнителните схеми за подкрепа, които правителството е въвело – много автори не са имали достъп до тях“.
Финансовото състояние на много автори е в ярък контраст с техните издатели през последната година. Докато издатели като Bloomsbury отразяват печалби благодарение на „изключителни резултати от продажбите“, Сдружението на авторите е отпуснало повече от 1,3 милиона британски лири на повече от 900 автори чрез безвъзмездни средства през 2020 г.
„Знаем, че издателите правят много в подкрепа на четенето за удоволствие и на по-широката екосистема. Очевидно е също така добра новина, че книгите продължават да се продават добре, а някои автори са увеличили възнагражденията си“, казва главната изпълнителна директорка на SoA Никола Соломон. „Въпреки това мнозина са пострадали поради липсата на видимост на книгите си, а много други са загубили приходи от дейности, които подкрепят кралските им доходи, като например посещения в училища, преподаване или други изяви. Много от тях са били болни или опечалени, или са пострадали от влизането между пукнатините на правителствените схеми.“
Докато „някои“ издатели вече са дарили средства за Фонда за непредвидени обстоятелства, SoA е „разочарована, че не са направили повече“, казва Соломон.
Тя допълва: „Фондът все още е отворен, все още получаваме заявления за безвъзмездни средства и текущото ни проучване на доходите на авторите не е установило подобрение в доходите или допустимостта за законова подкрепа. Издателите са работили усилено, за да изградят индустрия, основана повече на равни възможности, но здравната криза рискува да преобърне тези усилия, тъй като хората, които най-вероятно ще продължат кариерата си на писатели, илюстратори или преводачи, ще бъдат онези, които могат да си позволят да го направят“.
Продажбите на нехудожествени книги също са нараснали за издателите във Великобритания през 2020 г.: с 4% до 1 млрд. британски лири, като измежду най-продаваните заглавия са включително готварските книги Pinch of Nom и „Седемте начина“ на Джейми Оливър. Продажбите за деца също са се покачили с 2% до 396 млн. паунда. Но най-голям ръст се наблюдава при аудиоизданията, които са нараснали с 37% в сравнение с 2019 г., до 133 милиона паунда.
Като цяло общият доход от потребителски продажби се е увеличил със 7% до 2,1 милиарда британски лири, докато фактурираната стойност на продажбите на книги, списания и права, плюс съвместни издания заедно (включително образователни и академични заглавия) е нараснала с 2% до 6,4 милиарда британски лири. Ръстът прикрива спад в изданията за образование, при което приходите са спаднали с 21% до 528 млн. британски лири. Спадът беше обусловен от 27% спад в продажбите на учебни книги за износ, за които Асоциацията на издателите заяви, че е „силно засегната“ от пандемията.
„Въпреки цялостно положителните резултати не бива да пренебрегваме, че това беше особено предизвикателна година за издателите в сферата на образованието, за по-малките издатели, за продавачите на книги и авторите, чийто поминък беше сериозно нарушен“, казва Стивън Лотинга. „С книжарниците, които вече отварят и физическите събития, които се връщат, сме оптимисти, че хората скоро ще могат да се наслаждават заедно отново на книгите. Трябва да използваме това завръщане към четенето и да надградим върху огромната възможност, която ни се предоставя“.
АЛИСЪН ФЛЪД
Превод от английски: ЛИЛИЯ ТРИФОНОВА
Източник: The Guardian, 27.04.2021