Големият не толкова лош вълк

Популярни статии

бр. 38/2024

 

Преслава Пенева

 

Вреден дивеч. Така ловците наричат животински видове като вълк, лисица, чакал, дива котка, ястреб и редица други същества, които преследват същата плячка като тази, която преследват хората. Ако убиването на зайци обаче е това, което превръща един биологичен вид във „вреден дивеч“, то човекът отлично се вписва в тази категория.

Именно в тези противоречиви взаимоотношения между човек, звяр и природа ни въвежда „Вой“ – дебютният роман на Александър Скалд (творчески псевдоним на Александър Петров). Писателското си прозвище той избира като знак на уважение към исландските саги, скалдовата поезия и скандинавската митология, оказали дълбоко влияние върху собственото му творчество. Следва във Велико Търново, където завършва специалност „Български език и история“, продължава образованието си с магистърска степен в програма „Биоразнообразие, екология и консервация“ в ПУ „Паисий Хилендарски“, след което става докторант по екология и опазване на екосистемите. Автор е и на поезия, научнопопулярни статии за списание „8“, също така е и водещ на предаването „Пъдпъдък дейли“, в което, по собствени думи, „…на разбираем и достъпен език, тук-там с хумор, се обясняват наглед дребни, но важни неща“ за българската природа.

„Вой“ обаче не е просто поредната ода за красивите природни пейзажи на родината. Той е философско четиво за мястото на човешкия род в хармонията на всемира, умела психологическа дисекция на мрака, изграждащ душата на всеки от нас. Авторът изплита увлекателно разказана история за човешки взаимоотношения, създава пълнокръвни и разнообразни персонажи, всеки от които има своите травми, превърнали го в несъвършено, но заслужаващо емпатия същество. Както във всяка история, и тук има „добри“ и „лоши“, но авторовото разказване умело бяга от клишето и така героите не се превръщат в банализирани двуизмерни типажи. Дори „добрите“ крият тъмнина някъде дълбоко в душата си, дори „лошите“ сме склонни да разберем и даже да им съчувстваме.

Компания в сюжетните приключения ни правят ловджийката Катя и екологът Атанас – два сложни характера, изплетени от травми и тайни, но и способни да намерят взаимна утеха в споделения си мрак. Наглед от два враждуващи лагера, двамата обединяват усилия срещу бракониерството. Катя, която „…не се страхуваше от смъртта. Страхуваше се, че ще умре, без да е убила някой, който заслужава да умре от нейната ръка“, и Атанас, „съдия и екзекутор“, повеждат неравна битка и срещу престъпността, и срещу апатията и вкоренената жажда за животинска кръв на собствените си близки. След като вълчица от Врачанския Балкан е отвлечена, за да бъде използвана в незаконни кучешки боеве, двамата главни герои се изправят срещу сенчестия престъпен свят, въплъщаващ в себе си най-грозните черти от тоталитарния режим и от периода на прехода.

В огледалната страна на наратива стои друга двойка – вълкът Ахернар и спътницата му Шедир. Неотстъпваща по майсторство и не по-малко пленителна от човешката е повествователната гледна точка на вълците, силно психологизирана. В историята на Ахернар и глутницата му откриваме умело вплетени черти на магически реализъм, който придава своеобразен приказен чар на романа, превръщайки го в подходящо четиво и за почитателите на фентъзи жанра. А когато светът на хората и светът на вълците се сблъскат, когато двете сюжетни линии се пресекат, на читателя ще му бъде трудно да откъсне очи от наситените с неочаквани обрати страници.

На фона на този грабващ вниманието разказ обаче се крие другият пласт на творбата, ангажиращ читателя с проблеми, свързани с отношенията между човека и природата. Задълбоченият предговор от Елена Цингарска ни въвежда в света на вълците и обяснява незаменимото им място в екосистемата, а образователната нишка продължава и в художественото действие. Изключително полезна и обогатяваща със знание информация за света на животинските видове е поднесена по увлекателен начин. Творбата не ни заставя да слушаме лекции по екология, а разказвайки своята завладяваща история, неусетно ни прави по-знаещи.

Това е роман, който няма да позволи и на най-нетърпеливия читател да се изкуши да пропусне пасаж или да плъзне поглед по диагонал на страницата. Със своя увличащ език, както и с разговорния стил, присъстващ понякога в диалозите, книгата ни понася във водовъртеж от събития редом с персонажи, които след затварянето на последната страница чувстваме като свои приятели. Блестящо изграден сюжет, неподправено чувство за хумор и дълбоки философски размисли се съчетават, за да изплетат интригуваща история за пътя на човека към осъзнаването, че той не е господар на природата, нито неин покровител, а само една малка частица от хармоничното творение на Великата майка.

 

Александър Скалд, „Вой“, изд. „Ерове“. С., 2023

 

Подобни статии

НАПИШЕТЕ ОТГОВОР

Моля въведете вашият коментар!
Моля въведете вашето име тук

Времето е превишено. Моля попълнете кода отново.

Най-нови статии

spot_img
spot_img